Nem szeretnék politizálni és ezzel a bejegyzéssel sem ez a célom! Azonban a tegnap bejelentett újabb "Gyurcsány-csomag" kapcsán kissé elgondolkodtam! Azt a nézetet vallom, hogy a problémáinkon elsősorban magunknak kell úrrá lennünk. Azonban sajnos nem tudjuk teljes egészében függetleníteni magunkat attól a gazdasági környezettől, ami a mindennapi létezésünket befolyásolja.
Ahhoz, hogy egy ország gazdasága egészségesen fejlődni tudjon, szükséges feltétel, hogy állampolgárait is hagyja "élni" - mit több, tisztességesen megélni! Magyarország sajnos nem ezt az utat választja. Gondolkodni kezdtem, hogy miért lehet ez így?
Szóval akkor nézzük a száraz tényeket, röviden címszavakban az újabb kormányzati elképzelésekről:
1./ Munkabarát adórendszer kialakítása: idén július 1-től a bérek 143 ezer forintja után a munkáltatókat terhelő járulék 5 százalékponttal csökken és csak jövő év januárjától szűnik meg a 143 ezer forintos jövedelem limit, így csak jövőre válik általánossá a járulékcsökkentés.
Kinek is kedveznek ezzel a tervezett intézkedéssel valójában? A KSH adatait nézegetve úgy tűnik, hogy elsősorban a nagyvállalatoknak és a multiknak. Miért gondolom ezt? Nézzük a számokat: 2008. júniusáig Magyarországon összesen kb. 1,6 millió regisztrált gazdasági szervezetet tartanak nyilván, ebből vállalkozás ca. 1.5 millió és ez a szám a tavalyi évhez képest ca. 297 ezerrel több új vállalkozást takar. Igen ám, de a nagymértékű növekedésben nem elhanyagolható a 2008. jan. 1-vel hatályba lépett új ÁFA törvény kötelező hatálya, mely kimondja, hogy adóköteles tevékenységet csak adószámmal rendelkező adóalany folytathat. Így hát azon őstermelők tömege, akik eddig nem rendelkeztek adószámmal, kénytelenek voltak magukat regisztráltatni. No, az ő számukra sok könnyebbséget nem fog hozni a munkáltatói járulék csökkentése.
Akkor röviden összefoglalva 2008. júniusában a jelentősebb gazdálkodási formák aránya: ca. 275 ezer korlátolt felelősségű társaság, ca. 4600 részvénytársaság, ca. 5300 szövetkezet, ca. 6100 egyéb átalakulásra kötelezett szervezet, ca. 255 ezer jogi személyiség nélküli társas vállalkozás (Kkt, Bt) és ca. 985 ezer egyéni vállalkozás létezett.
2./ Nézzük a személyi jövedelemadó tervezett módosítását: az eddigi 1.7 milliós sávhatár első lépésként 2,2 millióra, majd 3 millióra nő. A magánszemélyek különadója megszűnik és az alsó adókulcs 18 százalékról 19-re emelkedik, a felső pedig 36 százalékról 38 százalékra és megszűnik számtalan szja és társasági adó a kedvezmény - kivételt képeznek a beruházást ösztönző kedvezmények. A társasági adó mértéke 19 százalék az elképzelés szerint.
Mit mutatnak a KSH adatai az adóbevételek vonatkozásában? 2008. első három negyedévében ca. 3090 milliárd származott a termelési és importadókbók, ca. 2055 milliárd a folyó jövedelem és vagyonadókból és mindössze 16,9 milliárd a tőkeadókból. Ugyanakkor a kormányzati fogyasztás ca. 4160 milliárdra nőtt az 1999-es 1740 milliárddal szemben. Nagy valószínűséggel ez az összeg tovább fog növekedni, ha létrejön a most bejelentett újabb hivatal, a "korrupció elleni küzdelem erősítésére" hivatott Közérdekvédelmi Hivatal!
3./ Az általános forgalmi adó tervezett értéke 20 százalékról 23-ra emelkedik, nő a jövedéki adó mértéke és távlati célként bevezetésre kerül egy újabb adónem is, az egységes értékalapú ingatlanadó. Ez az új vagyoni adónem bevezetése 2011-től várható, melyből viszot bevételre legkorábban is csak 2013-tól számíthat a kormány.
Az ÁFA-ból származó bevétele a kormánynak 2008. első három negyedévében ca. 2055 milliárdot tett ki, ennek a 3%-os bővítésével elsősorban szintén a lakosságot fogják súlytani és várható az infláció növekedése is.
Röviden ennyit szerettem volna az elképzelésekről írni - vagyis amit egyik oldalon szűkmarkúan adnak, azt a másik oldalon bőségesen behajtják, ez pedig végeredményként az általánosan rossz életszínvonal még további romlását fogja eredményezni. Bogár László professzor szerint az emberi létezés a leglényegesebb dimenziója a nemzeti vagyonnak, melybe beletartozik az "egészségvagyon" is - vagyis hány ember élhet egészségesen! Ez utóbbi esetében sajnos hosszú évek óta negatív statisztikai rekordokkal "büszkélkedhetünk", az egészségvagyon a mai Magyarországon nem érték, fölösleges kiadások forrásaként kezelik csupán!
Azt se feledjük el, hogy azok, akik csak a munkaerejüket tudják áruba bocsátani - vagyis a bérből és fizetésből élők, igen jelentős arányban járultak hozzá a GDP növekedéséhez - mindezér cserébe alig részesülhetnek belőle, hiszen a reálbérük értéke a 2008-as számítások szerint is csak az 1978-as szintet, vagyis a 30 évvel ezelőtti színvonalat érte el!!!
Természetesen az ismertetett elképzelések még csupán tájékoztató jellegűek és 2010, 2011, 2012 és 2013-ról szólnak. Jogos a kérdés: és akkor mi történik most, 2009-ben? Tesznek végre érdemi és javulást hozó lépéseket, vagy csak beszélnek a hatalmas tervekről, amelyek tulajdonképpen nem sok jóval kecsegtetnek?
Élni és élni hagyni - mi lehet ennél fontosabb a mai Magyarországon.....