HTML

Mindennapi pénzügyeink

Beszélnünk kell a pénzről, ha sok van akkor azért, ha meg nincs, akkor azért! Mit jelent számodra a pénz? Sikert és boldogságot vagy modern rabszolgaságot? Tervezed a pénzügyeidet, vagy ha pénzhez jutsz, az utolsó fillérig elköltöd? Milyen viszonyban állsz a pénzzel?

Friss topikok

Megvezetett devizahitelesek - avagy miért nem csökkentik a kamatokat?

2010.03.31. 23:36 Pénzmentor

A minap néztem az ECHO TV-ben a témával kapcsolatban egy rövid beszélgetést Boros Imre közgazdásszal és néhány dolog szöget ütött a fejembe.

Először is röviden arról, hogy Boros Imre szerint miért nem csökkentik a mostani kedvezőbb körülmények ellenére sem a bankok a hitelkamatokat:
 
Pénzügyi válság tetőzésekor a bankok a kedvezőtlen nemzetközi helyzetre hivatkozva kivétel nélkül megemelték a devizahitelek kamatait, most, hogy az akkori mutatók javultak csupán egyetlen bank - az ERSTE Bank vállalta, hogy mérsékli az adósok terheit és a nagy csinnadrattával beharangozott Etikai Kódexnek megfelelően jár el. A valóság úgy fest, hogy hiába jutnak kedvezőbb feltételekkel svájci valutához a bankok, az eladósodott ügyfelek ebből sajnos mit sem éreznek. Az ERSTE Bankon kívül a többi bank még csak nem is tervezi a kamat csökkentését és sajnos nincs sok választási lehetősége az ügyfeleknek sem, hiszen a megszigorodott hitelfelvételi lehetőségek miatt saját CHF hitelük csapdájában ragadtak.

Boros Imre közgazdász szerint a bankok azért hagyhatják figyelmen kívül a kamatmérséklésre vonatkozó ígéretüket, mert Magyarországon alapvetően nincs verseny. De az eltérő döntések mögött az is állhat, hogy más-más arányú lakáshitelállománnyal rendelkeznek és egy részüknél a bedőlt lakás- illetve vállalati hitelállományok miatt van rá bizonyos értelmeben nyereségfedezet, vagy esetleg a kamatmérséklésért később valamilyen piaci "hálálkodást" várnak. De a fő gond, hogy hiányzik a piaci verseny és sajnos a magyar "banki fogyasztókat" semmilyen törvény nem védi.  Aki banki hitelt vesz fel, az is fogyasztó - az ő érdekeit szinte semmi sem védi. A nehezen megszületett Etikai Kódex pedig olyan, mintha kecskére bízták volna a káposztát. Addig, amíg a kecske hozzáfér a káposztához, addig meg is fogja enni - ettől csak a kerítés tarthatná vissza, ami a bankok esetében nem a Kódex, hanem a törvény lenne elsősorban. És végül a Magyar Nemzeti Bank évek óta képviselt "magyar gazdaság ellenes" politikája is fenntartotta ezt a "történelminek" nevezett kamatot, ami alatt azt kell érteni, hogy a hazai kamat mintegy 3-4-szerese a környező országok euroban mért kamataihoz képest. Ez a helyzet kedvez a spekulatív tőke beáramlásának, a Nemzeti Banknál mintegy 3600 milliárd fekszik és a bankoknak kamatozik, nem forgatják vissza a gazdaságba. A hitelezési kamatokat viszont magasan tartják, de amint valamilyen mozgás indul lefelé, a betéti kamatok csökkentésével egy percet sem késlekednek. A folyamatok azt mutatják, hogy "rosszabb" időkre tartalékolnak.

Felvetődik a kérdés, hogy a bankok milyen kondíciókkal jutnak a frank illetve devizahitelekhez és azokat milyen feltételekkel adják aztán tovább?

A magyarországi bankok az anyabankjaiktól kapnak a hitelkihelyezésre fedezetet. Erre az árra ráteszik azt a kockázati felárat, amely Magyarország megítélése miatt van - ami most még mindig kb. 3% , ezen felül valamennyi nyereséget is szeretnének kivinni az adózást kikerülve - ez megint 3% plusz, meg még ezen is szeretnének nyerni további 3%-ot,  így az 1,5-2%-os CHF-ből kialakul amit Magyarországon látunk, a 9-10%-os hitelkamat, amely nálunk egyáltalán nem szokatlan. Ez így enyhén szólva sem piacgazdaság és főképp nem verseny piacgazdaság.

Hozzávetőlegesen mintegy 5760 milliárd forintnyi sváci frank alapú hitelt helyeztek ki a magyar háztartásokba és ezeknek 97%-a 5 éven túli lejáratú. A Magyar Hitelszövetség elnöke azt nyilatkozta, hogy a bankok a veszteségeiket akarják az ügyfeleikre hárítani. Boros Imre szerint ez nem elképzelhetetlen, hiszen bizonyos területeken már szenvedtek el veszteségeket, illetve bizonyos területeken azoknál a hiteleknél, ahol 30-60-90 nap után nem fizetik a tartozást, ott egyre többet kell tartalékolniuk. Ilyenkor a bankoknak a várható nyereségük terhére kell félretenniük pénzt és ebben az esetben nem érnek el akkora profitot, hogy nagy bónuszokat fizethessenek - ezért ahol lehet - általában a legvédtelenebb hitelfelvevőn: a lakosságon és a kis- és középvállalkozói rétegen hajtják be, mert a multinacionális cégek általában maguk határozzák meg, hogy mennyit hajlandók fizetni a banknak. Megtehetik, mert ha nem Magyarországon, akkor a külföldi anyacégen keresztül finanszírozzák meg magukat olcsóbban.

Mennyire etikus eljárás az, hogy a bankok nagy része nem csökkentette most a kamatokat - nem csak a CHF, de más devizahitelek esetében sem?

Boros Imre szerint erre nem lehet más válasz, csak az, hogy a pénzügyi-gazdasági tevékenységeket nem etikai kódexel, hanem törvényekkel kell irányítani! A gazdasági társaságokat, polgári jogot stb... mind-mind megfelelő törvények szabályozzák, azonban nincs a bankokra kiterjedő megfelelő törvényi szabályzás és hiányzik a valódi verseny, mely a 80-as évek óta betelepült bankok pozícióját valamelyest is veszélyeztetné. Ennek is köszönhető, hogy az elmúlt 6-8 évben szép profitot sikerült elérniük és valószínűleg idén még kárpótolni szeretnék magukat - legalábbis a tavaly "elszenvedett" némi veszteségért. Fontos lenne, hogy erre a szakterületre is a Parlament alkosson végre törvényt és ne a számára előre megírt,  "széljárásnak" megfelelő törvényjavaslatok elfogadásában merüljön ki a törvényalkotói munka.

Eddig tartott a beszélgetés és most néhány további észrevételem lenne ahhoz, hogy miért is nem mérséklik a magyarországi bankok a kamatokat:

Azt gondolom, hogy az átlag polgár számára nem sokat mond, ha azt hallja, hogy carry-trade művelet. Joggal kérdezheti: na és az meg mi fán terem? Habár a carry trade művelet nem fán terem, de hasznot azt teremt, mégpedig nem is keveset!  A bankok erkölcstelen magatartása eszembe juttat egy másik neves közgazdász, Dr. Lóránt Károly által többször is említett spekulációt, melyben úgy tűnik, hogy a Nemzeti Bank és a magyar kormány is segédkezve közreműködhet. Mindennek pedig súlyos következménye, hogy a magyarországi devizahitelesek kiszolgáltatottak és ráadásul korrektnek nem nevezhető módon félretájékoztatottak.

Mi is az a carry-trade művelet? Egy pici tőzsdeismeret, de az ötlet innen származik:

Ha egyszerűen fogalmazok, akkor spekuláció - mégpedig kamatkülönbözetre alapozott spekuláció profit elérése céljából. A devizapiacokon forgalmazott valutáknak jegyzési ára van és a kereskedés jellege miatt egyidőben vétel és eladás történik egy-egy valuta pár esetében (pl. USD-JPY). Vagyis a befektető az egyik valutát megvásárolja a másikkal. A központi bankok (pl. FED az Egyesült Államokban) meghatározza a kamatlábakat, a bankközi rátát pedig naponta számítják ki és ezt az értéket használják a bankok pl. a betétek és a hitelek kamatainak meghatározásakor. A különböző pénznemek kamatai eltérnek egymástól, ennek több oka is lehet (pl. jövedelempolitika, infláció, stb...), most azonban maradjunk annál a ténynél, hogy egyes országokban a kamatok magasabbak, másokban alacsonyabbak.

A deviza nyitó pozíciója a kereskedési nap folyamán változik és minden kereskedés egy deviza hitelfelvételével és egy másik deviza meghitelezésével történik. Különböző kamattal jönnek létre a különböző pénznemek közötti kereskedések és a kamatlábak közötti különbséget az un. swap pontok határozzák meg. Ezek a pontok és a hitelfelvétel/ hitelezés egymáshoz viszonyított pozíciója (pozitív vagy negatív) szabja meg, hogy az ügyletben kamatot kapnak, vagy fizetnek. Ezzel a módszerrel határozható meg az egyes kamatok közötti különbség.

Vannak azonban befektetők, akik nem az árfolyam ingadozásából, hanem a két pénznem kamatlábai közötti különbségből kívánnak nyereséget elérni. Ez az un. carry-trade művelet, mikor is a befektető úgy dönt, hogy a magasabb kamattal rendelkező pénznemben hitelt nyújt, melynek kamatlába sokkal magasabb a másik valutához képest.

Tételezzük fel, hogy az USD kamatlába 4% és a japán jen (JPY) kamatlába pedig 0,25%.
Ha nem vesszük figyelembe az árfolyam ingadozásából eredő kockázatot, akkor az USA dollárban egy évre nyújtott JPY hitel  4% - 0,25% = 3,75% nyereséget eredményezne.
Fordított esetben, ha hitelt vesz fel, akkor a befektetőnek 3,75% kamatot kell fizetnie.

Az ügyletben kétségtelenül kockázat van, mert az árfolyam a befektető javára és ellene is alakulhat és az is előfordulhat, hogy a carry-trade ügyletből alacsonyabb nyereséget tud realizálni, mint az árfolyam ingadozásából. Szerencsés esetben azonban  nem csak az árfolyamból, de a devizapár kamatkülönbözetéből is nyerhet.

Összegezve tehát a carry-trade műveletek kockázattal kiigazított jövedelmezőségét egyrészt meghatározza
- a célvaluta és a finanszírozó közötti kamatláb különbözet, valamint
- az árfolyamkockázat.

A jövedelmezőségének kedveznek a kis árfolyammozgások és ezért jellemzően akkor hagy alább a tevékenység, ha az árfolyammozgás megnő. Érdekes, hogy a carry-trade  művelet jövedelmezőségével kapcsolatban elméletileg azt jövendölik, hogy a magas hozamú valuta a kamatlábkülönbözettel egyenlő mértékben leértékelődik és végül nulla lesz (UIP-feltétel), azonban a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a magasabb hozamot biztosító valuták lassan, hosszú időtávon értékelődnek fel az alacsonyabb kamatú valutákhoz képest, ezért a kamatlábkülönbözetből származó jövedelemet inkább növeli, mint kiegyenlíti a lassú felértékelődés. Az egyirányú mozgás sem tart ökökké és egyszer csak véget ér -  ekkor a gyors árfolyamkorrekciók miatt szenvednek el veszteséget a befeketetők. Hosszútávon azonban mégis úgy tűnik, hogy a carry-trade műveletek igen nyereségesnek bizonyulnak, az elmúlt 30 évben ebből elért hozamok nagyságrendje megegyezett az S&P 500-ba történt befektetések nagyságával. (Az S&P 500 a három legfontosabb tőzsde 500 legnagyobb vállalatának átlagát mutatja, átlagos pillanatképet mutat az egész piacról, olyan vállalatok adatait mutatja be, melyek a piac teljes értékének mintegy 75%-át adják.)

Akkor most térjünk rá a magyar forintra.

A forint kamata magasabb mint az EUR, vagy számos régióbeli valuta kamata, ami leegyszerűsítve spekulatív tőkebeáramlást gerjeszt. Erre utalt Boros Imre is a bevezetőben olvasható beszélgetésben!  Lehetőséget kínál arra, hogy hitelt vegyenek fel az alcsonyabb kamatú valutában (pl. CHF = finanszírozó valuta), amit aztán magasabb kamatú valutában vagy befektethetnek vagy hitelnyújtásra használhatják fel (pl. HUF = célvaluta). A magyarországi bankokat az anyabankjaik finanszírozzák, de az anyabankok kedvező feltételekkel juttatják CHF hitelekhez fiókbankjaikat, melyekre a Boros Imre által is említett százalékok rakódnak. Viszont az anyabank-leánybank hitelezési gyakorlat akár tekinthető carry trade műveletnek is, mely során komoly nyereség realizálható a CHF-HUF közötti kamatkülönbségből és annak mesterséges fenntartásából.

Az elmúlt években nem a magyar állam adósodott el a külfölddel szemben, henem kifejezetten spekulatív céllal tették ezt pénzügyi intézmények, mert a kölcsönvett összegeket nem a magyar gazdaságba fektették! A magyar állam nemzetközi összehasonlításban sincs eladósodva, az uniós középmezőnyben van és javul a pozíciója. A bankok a visszafogott hitelezéssel visszahúzzák a GDP-t, ami ugyanilyen aránnyal növeli az adósságrátát. A bankokat szolgáló jegybank magas kamattal csábítja a befektetőket és a hitelminősítők pedig "országkockázatról" beszélve üzennek a monetáris tanácsnak, hogy tartsák csak magasan a kamatlábakat. A Boros Imre által is említett országkockázat úgy tűnik sokkal inkább mesterséges és spekulációs célt szolgál. Az eladósodottság képének fenntartása a bűntudat életbentartását jelenti, mert fenn kell tartani a látszatát annak, hogy a magyarok átlag feletti életszínvonalon élnek. A bűntudat talaján sokkal könnyebben lenyomható a lakosság torkán a megszorítások tömkelege! De mégis, milyen ez a mai magyar átlag feletti életszínvonal?? A mindennapokban nem ezt érezzük, amikor a rezsire megy el a jövedelmünk közel 60-70%-a!

A fentiek alapján egyértelmű, hogy a magyarországi bankok kedvező feltételekkel vettek fel CHF hiteleket, melyeket lényegesen drágábban adtak tovább magyar ügyfeleiknek. A válság előtti időszakban nagyon könnyen lehetett CHF hitelekhez jutni, melyek akkor kedvezőbb feltételeket ígértek a forint hitelekhez képest, viszont cserébe az árfolyamból adódó kockázatot ráterhelték a hitelt felvevőkre! Említettem korábban, hogy a carry-trade művelet jövedelmezőségét az árfolyamkockázat is befolyásolja és ez korrekt piaci viszonyok között a befektető kockázata, ezért enyhén szólva sem nevezhető erkölcsös eljárásnak a kockázat áthárítása a hitelesekre! Mindezt pedig megtehették úgy, hogy a magyar pénzügyi vezetés ehhez még asszisztált is.

A bankok hitelezési gyakorlata ebben a formában igazán szép nyereséggel kecsegtető üzlet, nincs árfolyamkockázat sem, a befolyó (behajtotott) kamatokkal növelt forintösszegből a bank kényelmesen kifizetheti a CHF hitelt  és az elúszott lakás vagy a derékba tört élet miatt fájjon a "gondatlan" hitelfelvevő feje: mert hát a bank idejekorán felhívta a kockázatokra a figyelmet....

Most vizsgálódik ugyan a PSZÁF, hogy miért is nem tartják be a bankok az Etikai Kódexet - de kérdezem: mit tud tenni a PSZÁF, hogy mégis betartsák? Hiszen ez nem törvényi kötelességük, ez csak egy etikai megállapodás...

A carry-trade műveletekben hatalmas pénzösszegek tranzakcióit nemzetközi bankrendszerek közvetítik, ezért nem csak nemzeti szinten lenne szükséges a megfelelő monetáris politikára, hanem a monetáris politika globális összehangolására és valamilyen nemzeteken átnyúló irányításra, mert úgy tűnik, hogy ezen ügyletek is közrejátszhattak abban, hogy a globális pénzügyi válság elsődleges áldozata Európa lett.
Te hogy látod ezt a kérdést????

Hivatkozások:

Orrunknál fogva vezet minket a tőke - Varga István, az Adófizetők Országos Szövetsége alelnökének írása

A központi költségvetés bruttó adóssága

4 komment

Címkék: hitel válság pénzügyek adósság kamatcsökkentés banki kamat globalizációellenesség tőkespekuláció carry trade

A bejegyzés trackback címe:

https://penz1x1.blog.hu/api/trackback/id/tr191885688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

uzsorakamat 2010.05.09. 12:55:38

Végtelenül felháborító, ahogy a lakáshitelesek ellen hergelik a közvéleményt a médiában.
Mielőtt ilyen cikkeket írnak, jó lenne, ha olvasgatnák kicsit Uzsorakamat által leírt kormányrendelet és a PSZÁF Felügyeleti Tanácsának ajánlását.

Az illetékesek már 2006.-ban felhívták a figyelmet arra, hogy nem kellő a tájékoztatás a hitelekkel kapcsolatban és ebből baj lesz. Ennek ellenére a hitelközvetítők milliós jutalék fejében szórták a hiteleket "csak neked, csak most".

Továbbá nem hisszük el, hogy ebben az országban 2007.végén, 2008 tavaszán senki nem tudta az illetékesek közül, hogy válság lesz,mégis kiszórták a hiteleket.

Bérlakás nincs, sokan jövedelmi viszonyaiknak megfelelően vállalták a hiteltörlesztést, 10-20% árfolyam ingadozást bekalkulálva, továbbá abban a hitben, hogy lesz munkahelyük,esetleg fizetésemelésük. Például albérleti díj helyett stb.
Ha nem tudnák magyar átlagfizetésből nem lehet lakást venni, de lassan már bérelni sem.

Nos most megtudtuk, hogy egy lakás, esetleg egy nagyobb ház 3-4 generációnak "korlátlan fogyasztási vágy".

A lakáshiteles nem az árfolyam nyereségre utazott, mert nem befektető, vagy részvényes. Nem , jóhiszeműen a vállalható törlesztőrészletre, amit tisztességgel fizetne, ha hagynák.

Nem mi voltunk a felelőtlenek , hanem azok, akik "hiszékenységünket" kihasználva tudván, hogy közeleg a válság, megszűnnek a munkahelyek, az égbe szökik a svájci frank árfolyama-mégsem állították le időben a hitelezést.

Továbbá azok a felelőtlenek, akik a mentőcsomagokat harsogva úszítják ellenünk a közvéleményt, arra hivatkozva, hogy a hiteles nem veszi ezeket igénybe.
Ezért javaslom, nézzenek körül mentőövek ügyében. MInden megoldás csak a tartozás összegét növeli, csökkenés helyett.

Ezúton közlöm a takarékosan élőkkel, hogy senkivel nem szeretnénk a hitelünket visszafizettetni, örüljenek neki, hogy nem vettek részt ebben az össznépi kész átverés show-ban.

Mert ezt valakik tudatosan elk....k, nem kicsit , de nagyon. De elk....k mi is lakáshitelesek, hogy hittünk nekik

uzsorakamat 2010.05.09. 12:57:22

A PSZÁF Felügyeleti Tanácsa 9/2006.(XI.7.) számú ajánlása a lakossági hitelezés előzetes ügyfél-tájékoztatási és fogyasztóvédelmi elveiről. 5 oldal !
Már 2006-ban!!!!!

Ajánlanám mindenki figyelmébe az Ajánlás kibocsátásának indokait!

Különösen tekintettel hivatkozik a 18/1999.(II.5.)Korm. rendeletre!!!!!

Sajnos ez csak egy ajánlás volt, a PSZÁF felügyeletéről szóló 1999.évi CXXIV.törvény 9/c.§(1)bek.c.pontja alapján.

Aki tudja , nézze át őket, mert érdemes.

És akkor nézzük meg, mi valósult meg belőlük egy-egy szerződésnél.

Aztán kiabáljon mindenki a hitelesekre.
Mintha a bankok nem alkalmazták volna a lakáshiteleknél ezt az ajánlást az ügyfelek maradéktalan tájékoztatására vonatkozóan.

Viszont hatékonyan alkalmazzák a PSZÁF és a Kormány által aláírt "Magatartás " kódexnek nevezett vicc lapot, mely a hitelintézeti törvényre hivatkozva/1996.évi CXII.törvény/két oldalon sorolja azt az Ok-listát, amiért a bank emelheti a törlesztő részletet.
Továbbá tartalmazza az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárásokat./IV.pont/
Különös tekintettel arra, hogy a futamidő meghosszabbítása esetén a törlesztő részlet nem csökken azzal arányosan ,tekintettel arra,hogy a hosszabb futamidő miatt a fizetendő hiteldíj is növekszik.
!
Megjegyezném,hogy a fizetési fegyelmet csak csökkenteni fogja a törlesztő részletek egekig történő emelése.Felhívnám a figyelmet
arra,hogy lassan már az sem fog tudni fizetni, akinek még van munkahelye. Mert a havi törlesztő részletre a "magyar bérből" és fizetésből élő embereknek lassan már nem futja, még akkor sem,ha nem fizet rezsit és csak zsíros kenyeret eszik.Képzeljék csak el, vannak még ilyen emberek. Sajnos mi nem kapjuk reklámszatyorba és Nokiás dobozba a fizetésünket.
Jó lenne, ha elgondolkodnának ezen a törvényhozók és a bankárok karöltve. Ne azon gondolkozzanak, hogy minket hogyan lehet minél gyorsabban az utcára tenni, hanem például azon, hogy nem-e meríti ki az uzsora fogalmát az, hogy egy 90 ezres törlesztő induló törlesztő részletből, hogyan lesz 137 ezer, amiből csak a kamat 89.000,-Ft. Továbbá gondolkozzanak el azon, hogy hogyan adhatott egy kereseti igazolásra és az ingatlanra adóstárs és további jövedelem igazolások nélkül a bank hitelt. Sajnos mi későn gondolkoztunk el ezen.Igen, ez a mi hibánk. A nyuszó-muszóké, akik mertek nagyot álmodni.Olyan nagyot, hogy a biztos otthont eladták a fejük alól. De azt ne mesélje be nekünk senki, hogy 2007. év vége felé és 2008. tavaszán az illetékesek közül senki nem tudta, hogy itt nagy baj lesz.
Mielőtt kilakoltatnak bennünket, javaslom nézzék át az összes hitelszerződést egyenként, bankonként.

Biztos, hogy csak az a "felelőtlen" hitelfelvevő a hibás?
A "mentőövek" segítségével csak a mi tartozásunk növekedhet? Tényleg?

A meg nem fizetett kamatot is lehet tőkésíteni a "mentőövek" segítségével, biztos ez?

Így körülbelül háromszor fizetem ki a lakás vételárát, ezt banki ügyintéző is elismerte.

Mégegyszer megkérdezem, biztos ez?

Rendben , lakoltassanak ki, árverezzék el minden már bedőlt és hamarosan bedőlő lakáshiteles lakását.

És a hajléktalanná váló rengeteg családdal mit kezdenek?
Nincs ám mindenkinek rokonsága, ahol meghúzhatja magát.

Ja, és az elárverezett ingatlan értéke után nem fizetünk ám sem áfát , sem illetéket.

És mivel sokunknak nincs már munkahelye, lakása sem lesz, nem lesz miből behajtani.

Dolgozunk majd feketén, ebből nincs adó és járulék.

Vagy elhagyjuk ezt az országot.

uzsorakamat 2010.05.09. 12:59:09

Nyílt levél, a már bedőlt lakáshitelesek védelmében, a bedőlés előtt álló lakáshitelesektől.

Azért írtuk ezt a levelet, mert már hónapok óta, a sajtó és a többi média is folyamatosan hergeli a közvéleményt a lakáshitelesek ellen. Az internetes fórumokon már a hitelesek is néha egymásnak esnek.
E témának a médiában történő tálalása alapján, az emberek valóban azt hihetik, hogy az ő adózott jövedelmükből történik a "felelőtlen" adósok kihúzása a bajból. Érdekes módon, a dr. Czirmes ügyvéd úrnak a bankok ellen indított perétől nem hangos a sajtó.
A bankok tájékoztatóiból az is kiderül szerintünk, - lejjebb olvashatóak- hogy itt valójában egy remélhetőleg már nem sokáig tartó, államilag támogatott banki uzsoráról van szó.
Átverés 1
2007. év vége felé, de főleg a 2008. év nyarán a bankoknak és a magyar államnak is tudni kellett, hogy a közelegő válság minket is elér. Mi úgy tudjuk, egy bank évekre előre tervez. Nem vagyunk szakemberek, de ha nem így van, akkor ez felelőtlenség szerintünk!
Mivel a válság a nyakunkon volt, valakiknek tudnia kellett, hogy az emberek majd tömegesen fogják elveszteni a munkahelyeiket, és a devizaárfolyam is az égbe szökik. Így, a befizetett havi törlesztő részletek ellenére is, a tartozások nem csökkenni, hanem folyamatosan emelkedni fognak. "mentőövek" nélkül is.
Le kellett volna állítani a tömeges hitelfelvételt, de nem tették. Vajon miért nem? Kinek volt ez az érdeke? Költő kérdések ezek, hiszen tudható kik a haszonélvezői mindennek, egyedül a bankok.
Megkérdezhető tehát az is, ki volt akkor itt a felelőtlen, csak a hiteleket igénylők?
Ha a bank nem ad hitelt „felelőtlenül”, akkor az a "felelőtlen" adós nem vesz nagyobb lakást, nem adja el a meglévő kisebbet a feje fölül. Most már tudjuk, hogy vaskos jutalékok ellenében szórták a hitelközvetítők hitelt, sok esetben milliós jutalékokért.
Érdekes módon, 2008. januártól változott az adó és illeték törvény. Az 5 éven belül történt lakáseladások esetében, az Áfát és illetéket is meg kell már fizetni. Erős a gyanúnk, hogy ez alól az elárverezett lakások és a törlesztő részlet emelkedése miatt kényszerből eladott lakások sem kivételek. Megkérdezzük, mennyi bevétele lesz ebből a magyar államnak? Nem hisszük azt, hogy az APEH mindenkinek elengedné méltányosságból.
Átverés 2
Vegyük csak szemügyre, a bajba jutott adósok rendelkezésére álló "mentőöveket".
A törlesztő részlet csökkentésének kockázatai:
Az átütemezés keretében a Bank az Ön által fizetendő törlesztés összegét csökkenti és-vagy a
hitel eredeti futamidejét megnöveli. A csökkentett törlesztést, maximum 2 éven keresztül fizetheti (továbbiakban: könnyített fizetési időszak). Ön, a csökkentés mértékétől függően, az új törlesztő részletben az egyébként esedékes tőkét és kamatot részben vagy egészben nem fizeti meg.
Tájékoztató Újrakezdés Hitelről:
Kérjük, hogy mielőtt jelezne igényét a további csökkentett törlesztésre, gondolja át, hogy valóban fennállnak-e még fizetési nehézségei. A csökkentés mértékétől függően – az új törlesztő-részletben az egyébként esedékes tőkét és kamatot részben, vagy egészben nem fizeti meg. Amennyiben a csökkentett törlesztő-részlet nem elegendő a kezelési költség, díjak és kamat összegének fedezésére, a Bank a meg nem fizetett kamatot tőkésíti, ezáltal az Ön fennálló tartozása a könnyített fizetési időszak alatt – az eredeti folyósítás-kori hitelösszeghez képest – növekszik. Legkésőbb a két éves könnyített fizetési időszak végén a Bank meghatározza az aktuális tőketartozást. Az aktuális tőketartozásból – a még hátralévő futamidőre – az annuitás módszere alapján a Bank újra kiszámolja az Ön által fizetendő havi törlesztő-részlet nagyságát. Mivel az Ön tőketartozása a könnyített fizetési időszak alatt folyamatosan emelkedhet a meg nem fizetett kamat összegével, minél hosszabb ideig veszi igénybe az Ügyfél a törlesztő-részlet csökkentést, annál nagyobb mértékben emelkedik.

Szerződésszegés következményei: A Ezúton szeretnénk mindenkit tájékoztatni arról, hogy ezen "mentőövek" igénybevétele esetén, az eredeti tőketartozás összegéhez képest, a törlesztés ellenére, a tartozás súlyos milliókkal emelkedhet egy-két év alatt. Ez az összeg akár 5-7 millió forint is lehet. Például, 15 millió forint felvett hitelösszeg esetében, a jelenleg fennálló tartozás, már több mint 19 millió forint, ami a devizaárfolyam emelkedése és a "hitelezés költségeinek" változása miatt, akár a csillagos égig is emelkedhet.
Az induló törlesztő részlet tőke+kamat+kezelési költség összegéhez képest a jelenlegi törlesztő részlet már több mint 50%-al emelkedett, ebből csak kamatra annyit fizet az adós, mint az induló részlet összege volt. A féléves kamat a periódus lejártát követően "természetesen" újra emelkedik.

Átverés 3
A Magyar Állam által felajánlott áthidaló kölcsön: Ha Ön 2008.09.30-át követően, a foglalkoztató érdekkörében felmerült okból elvesztette a munkáját és teljesíti az Áthidaló kölcsön igénybevételi feltételeit, melyet az Áthidaló Kölcsön tájékoztatónkban találhat meg, az alábbi példa alapján működhet a csökkentett havi törlesztést igénybevétele.
A jelzálog alapú hitele aktuális havi törlesztő-részlete 100.000 Ft (a példa kedvéért folyamatosan a 2 év során) és 2 évig havonta csak 10.000 Ft megfizetését vállalja, akkor a tényleges havi törlesztés és az Ön által vállalt csökkentett havi törlesztés közötti 90.000 Ft 24 hónapon keresztül kamatmentesen halmozódik. A Bank felé fennálló tartozása annál nagyobb lesz, minél alacsonyabb havi törlesztő-részlet megfizetését vállalja ez alatt az időszak alatt. A 25. hónaptól kezdődően Ön a jelzálog alapú hitelének havi törlesztő részletének megfizetése mellett köteles az Áthidaló kölcsön törlesztését is megkezdeni, így a fizetési könnyítést követően mindkét hitelnek törlesztő részletét biztosítania kell a bankszámláján. A 2 évig meg nem fizetett törlesztő-részlet összegét (90.000 Ft x 24 = 2.160.000 Ft) forint alapú hitelként 1év (háztartási jövedelem csökkenése esetén 5 év) alatt köteles visszafizetni.
Magyar Állam készfizető kezesként felel az Adós részére folyósított Kölcsön és kamatai összegének a munkahely elvesztése esetén 80 %-áért, egyéb megváltozott körülmény esetén 70 %-áért. Amennyiben az Áthidaló kölcsön Adósa megszegi az Áthidaló kölcsönszerződés bármely rendelkezését, így különösen, ha a kölcsönszerződésből eredő fizetési kötelezettségeinek nem- vagy késedelmesen tesz eleget, a Bank jogosult az Áthidaló kölcsönszerződést azonnali hatállyal megszüntetni. A lakáscélú kölcsönökre vonatkozó állami
készfizető kezességről szóló törvény értelmében a jelzálog alapú hitel felmondása esetén a Bank köteles az Áthidaló kölcsönszerződést is felmondani. A Bank az Adóssal szemben fennálló követelése érvényesítése érdekében megteszi a szükséges lépéseket, amelynek keretében kezdeményezi az állam által vállalt kezesség beváltását. A kezesség beváltása során a központi költségvetés terhére kifizetett összeg az Adós állammal szembeni kötelezettségévé válik, amelyről az Adóst az állami adóhatóság határozatban értesíti. Az állammal szembeni tartozás behajtása adók módjára történik.
Ha jól értelmeztük, itt a magyar állam a banknak fizeti két évig az adós által meg nem fizetett tartozást.
Átverés 4A PSZÁF és a Kormány által aláírt Magatartás kódex:
1. A hitelezők vállalják, hogy kamatot csak az alábbi okok bekövetkezése esetén módosítanak egyoldalúan.
1.1. A jogi szabályozói környezet megváltozása: a hitelező hitel és pénzügyi lízingszerződés szerinti jogviszonyokat szorosan és közvetlenül érintő tevékenységére, működési feltételeire vonatkozó, vagy ahhoz kapcsolódó jogszabályváltozás, jegybanki rendelkezés vagy a hitelezőre kötelező egyéb szabályozók megváltozása, a hitelező hitel, és pénzügyi lízingszerződés szerinti jogviszonyokat szorosan és közvetlenül érintő - tevékenységéhez kapcsolható közteher (pl. adó) változása, a kötelező tartalékolási szabályok változása, kötelező betétbiztosítás összegének, vagy díjának változása.
1.2. A pénzpiaci feltételek, a makrogazdasági környezet módosulása:
A hitelező forrásköltségeinek változása / pénzpiaci forrásszerzési lehetőségek változása, így különösen, de nem kizárólagosan, Magyarország hitelbesorolásának változása, az ország kockázati felár változása (credit default swap), a jegybanki alapkamat, a jegybanki repo- és betéti kamatlábak változása, a bankközi pénzpiaci kamatlábak/ hitelkamatok változása, a Magyar Állam vagy a hitelező által kibocsátott kötvény és SWAP hozamgörbék egymáshoz képest történő elmozdulása, a refinanszírozást biztosító, nyilvánosan kibocsátott értékpapír hozamának, illetve kibocsátója elismert külső hitelminősítő szervezet általi kockázati besorolásának változása vagy az ilyen besoroláshoz kapcsolódó költségek megváltozása, a hitelező lekötött ügyfélbetéteinek kamatának változása.
1.3. Az ügyfél kockázati megítélésének megváltozása:
Az ügyfél, illetve a hitelügylet más kockázati kategóriába történő átsorolása a hitelező vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelő eszközminősítési szabályzata, vagy belső adósminősítési szabályzata alapján - különös tekintettel az ügyfél pénzügyi helyzetében és fizetőképességi stabilitásában bekövetkező változásokra -, ha azt az új kockázati kategóriába történő átsorolás az értékvesztés, és ez által az alkalmazott kockázati felár mértékének változtatását teszi indokolttá.
A hitelező vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelő eszközminősítési szabályzata, vagy hitelező belső adósminősítési szabályzata alapján azonos kockázati kategóriába tartozó hitelügyletek, illetve ügyfelek kockázatának változása, ha a kockázat megváltozása az adott kockázati kategóriában az értékvesztés, és ez által az alkalmazott kockázati felár mértékének változtatását teszi indokolttá.
A hitelezők vállalják, hogy a kockázati megítélés megváltozása alapján nem érvényesítenek kamatemelést azon ügyfeleknél, akik szerződési kötelezettségeiket folyamatosan teljesítették, a hitel futamideje alatt nem estek fizetési késedelembe. A nyújtott kölcsön vagy hitel fedezetéül szolgáló ingatlanfedezet értékében bekövetkezett legalább 10%-os változás.
1.4. Az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárások:
A hitelezők vállalják, hogy kidolgoznak a hitelezéssel kapcsolatban olyan termékeket, áthidaló módszereket, intézkedési csomagokat, amelyek a hitelek átütemezésével, vagy a törlesztési időszak meghosszabbításával kapcsolatosak, vagy egyéb módon próbálnak a szorult anyagi helyzetbe jutott ügyfeleken segíteni. Az érintett ügyfélkörüket megfelelően - tájékoztató levél, információs füzet, stb. - tájékoztatják az elérhető, hitelekhez kapcsolódó áthidaló módszerekről. Felhívják az ügyfeleik figyelmét arra, hogy a futamidő meghosszabbítása esetén a törlesztő-részlet nem csökken azzal arányosan, tekintettel arra, hogy a hosszabb futamidő miatt a fizetendő hiteldíj is növekszik. Az egyes áthidaló megoldások tekintetében bemutatják a törlesztő-részlet alakulását. Az ésszerűség és a hitelező üzletpolitikájának lehetőségein belül ügyintézőik - az automatikus elutasítás helyett - minél több alternatív megoldást vázolnak fel a nehézségekkel küzdő ügyfelek számára a szerződések módosítása során. Lehetővé teszik a devizaalapú hitelek forintra történő átváltásának lehetősége mellett e hitelek devizában való egyösszegű törlesztését, illetve a hitelkiváltást is, amennyiben erre az ügyfelek részéről igény mutatkozik.
Átverés 5:
Önkormányzatoknak elővásárlási joga van az árverezés alatt álló ingatlanokra. Mindenki tudja, hogy az önkormányzatoknak nincsen erre pénze, még is megveheti a lakásokat. Miből? Milyen meglepő, hitelből.
Mondja már meg valaki, kit néznek itt hülyének a hiteleseket vagy a nem hiteleseket? Kérnénk mindenkit, aki a hiteleseket a pokolba és a börtönbe kívánja, olvassa el többször a "mentőöveket".
A fentiekből kiderül, ha lassan és figyelmesen olvassák el az a tény, hogy a „segítség” nem azt takarja, hogy kisebb részletfizetés mellett fizetheti vissza az ember a tartozását.

Úgy gondoljuk, hogy a fenti módszerek, amivel a hiteleseket "segítik", csak mesterségesen növelni fogja a fizetésre képtelenné váló adósok táborát, a bedőlő hiteleket, a nincstelenek tömegét, és akkor valóban az adófizetők pénze bánja majd. Ha valaki eljut az árverezésig, akkor már a BAR- listán van, annyi pénze sem marad, hogy másik lakásba beszálljon. Szigorodnak a hitelfelvételek, tehát hitelt nem kap, mert rossz adós is. A bérlakás kevés, albérletet kiadó hiéna viszont van már bőven.
Ha eladjuk, vagy elárverezik a lakásunkat, a mai körülmények között az ára a hitel összegét sem fedezi. A fennmaradó uzsoratartozás pedig a fentiek szerint még mindig ott marad a nyakunkon.

Megjegyeznénk, hogy mi is az adózott jövedelmünkből vettük azt a lakást is, amit eladtunk azért, hogy igaz hitel felvétele mellett, de élhetőbb körülményeket biztosítsunk a családjainknak. Majd ezek után illetéket fizetünk a magyar államnak az után a lakás után, ami a hiteltartozás lejártáig a banké. Most pedig uzsorakamatot fizetünk a banknak a már bedőlt szerencsétlen hitelesek tartozásai miatt, valamint azért, hogy a befektetők betétjei, részvényei nyereségesek legyenek, az ország kockázat, Bubor-Libor és ki tudja mi után is.

A mai napon olvastuk, hogy Európában nincs még egy olyan ország, ahol a bank az adósra hárítja teljes mértékben a veszteségeit. Ebben is sikerült az „élre” törnünk. Bár tudomásunk szerint a bankok egyáltalán nem vesztésegesek, sőt a válság ellenére nagyon is nyereségesek.

Ezúton tudatjuk mindenkivel, hogy mi szeretnénk a hitelt visszafizetni, és az állam költségeit sem akarjuk növelni. Az összeget, amit felvettünk, olyan feltételekkel, amivel elkezdtük, tudnánk is fizetni, ha az eredeti szerződést visszaállítanák, /tőke, kamat és egyéb költségek/.Biztosak vagyunk abban, hogy így is lenne a bankoknak nyeresége bőven. Továbbá vállalhatná a kockázatot a bank fele-fele arányban az adóssal, és az eddig lehúzott uzsorát hitelenként a tőke tartozás csökkentésére fordíthatná. Olyan segítséget szeretnénk, ami nem a tartozásunkat növeli, hanem ténylegesen csökkenti.

Az állam abban tudna segíteni, ha rákényszerítené a bankokat erre, megtiltaná, és nem támogatná az uzsorát. A már bedőlt hitelesek a jelenlegi jövedelmi viszonyaiknak megfelelően törleszthetnék az eredeti tőketartozást, de nem a hitel összegének folyamatos növekedése mellett! Esetleg a bankok évente felülvizsgálhatnák a jövedelem viszonyokat. Figyelembe lehetne azt is venni, hogy akinek még van munkahelye, annak sem adtak fizetésemelést a válság miatt.
Viszont a megélhetés költségei lényegesen nőttek. Rendben van, nem veszünk ruhát, nem szórakozunk, nem nyaralunk, nem kulturálódunk, a villany lekapcsoljuk, nem fűtünk/ két nadrágban is lehet otthon ücsörögni, már akinek van otthona még. A gyerek nem jár sportolni, külön órákra, stb. Valaki magyarázza már el neki, hogy miért krumplis tészta mellett nézheti tágra nyílt szemekkel a tévét. Persze csak addig, amíg nem kapcsolják ki a villanyt is.
Apropó, uzsora:
A sokat szidott gyors kölcsönt folyósító cégek tisztességesebbek, mint a bankok, mert náluk le van írva a szerződésben, hogy X forint kölcsönt folyósítanak, erre Y forint az összes kamat és egyéb költség, a heti törlesztő részlet pedig összesen Z. forint. A kedves ügyfél pedig eldöntheti belevág-e, vagy sem.
Budapest, 2010.04.24.

Átverés 1. Átverés 2.

adósrabszolga 2010.06.07. 11:49:07

A személyi kölcsönök terén még aljasabb kamat emelések történnek annak ellenére, hogy a bankok CHF beszerzési költségei semmit nem növekedtek.Egyértelmű, hogy a MÉG jól fizető adósokra hárítják a már bedőlt hitelek minden terhét.
Hogy lehet az, hogy a bank 9,5 %-ról 17,5%-ra emeli a kamatot,a mikor a pénzpiacon évek óta változatlanul ( válság ide, válság oda) 0,7-0,8 %-ra veszi fel a CHF-et?? Mi ez, ha nem uzsora??
Miféle jogrend az, ahol az egyik szerződő fél rabszolgaként kell, hogy eltűrje a másik minden cselekedetét?? Megkérdeznék egy jogászt, jogszerű, ha a bank holnap kedve szerint 1000 %-ra emeli a kamatot?? A magyar jogrend szerint bizonyára az, mivel semmi korlát nincs ezeknek a gazember bankoknak felállítva.Véleményem szerint minden banki szerződés semmis, mert lehetetlen egy jogállamban olyan szerződést kötni, amely teljesen, korlát nélkül kiszolgáltatja az adóst a banknak.Ilyen esetben a szerződést semmisnek kellene tekinteni, az eredeti állapotot helyreállítani.Az eredeti állapot pedig helyreáll, ha valaki a futamidő feléig törlesztette már ezeknek az uzsorásoknak a részleteket, ugyanis a futamidő felénél a megfizetett összes kamat és tőke már eléri, vagy az árfolyam növekedés miatt meg is haladja a felvett forint összeget.
Miért nem lehet törvényben maximálni a bankok deviza hiteleinek kamatát a mindenkori LIBOR kamatok valahányszorosában???
A kereskedelmi bankrendszer hazánkban létrejötte óta csak bajt hozott, az állam a 90-es években több hullámban száz milliárdokkal konszolidálta őket, majd a megtisztított portfóliójú bankokat idegen kézre adták.Érdemes lenne az elszámoltatás égisze alatt megvizsgálni a teljes bankkonszolidációt és bankprivatizációt!I deje lenne megköszönni eddigi "áldásos" tevékenységüket, visszaállamosítani őket,adósaikkal fennálló követeléseiket a SZERZŐDÉS KÖTÉS IDEJÉN fennálló kondíciók (kamat, árfolyam) az állam részéről megvenni, majd kirúgni őket országunkból, mert ha ez így megy tovább, egész nemzetünk rámegy.Nem újkeletű a NEMZETI HITELEZÉS elmélete (Clifford Hugh Douglas 1918-ban már publikálta, csak mélyen elhallgatják még a közgazdász hallgatók előtt is.)
süti beállítások módosítása